Wednesday, October 31, 2012

Kultur och framtidstro


Nagot som manga ganger fascinerat mig i Georgien, och aven i ovriga Kaukasus, ar alla historiska spar som dyker upp lite varstans. Haromdagen begav jag mig till ena utkanten av Tbilisi, den del som for ovrigt ar mest befolkad utav folk fran Azerbaijan. Omradet har bland annat en park, Heydar Aliyev park, som uppkallats efter Azerbaijans forra president (den nuvarande presidentens far).






Under veckan som gatt har jag aven fatt ta del av lite av Georgiens kulturutbud. Tillsammans med nagra kamrater, besokte jag t.ex. Teater och Film universitetet. Universitetet som uppkallats efter en kand Georgisk poet, Shota Rustaveli, utbildar studenter i bland annat filmkritik och teaterproduktion.






Jag blev aven inbjuden till Contemporary Art Gallery, en konstutstallning som jag nog hellre skulle kalla "alternative art", da mycket av den sa kallade konsten var svar att forsta eller ta till sig. En av mina vanner forklarade att man behover en speciell utbildning for att forsta den har konsten, det racker alltsa inte med att ha vuxit upp i en konstnarsfamilj! :)





I helgen var det dags att besoka en karaoke-bar i Tbilisi,  det var mycket underhallande, och det faktum att de flesta sangerna hade nagon form av freds-tema, gjorde kvallen till en mycket positiv erfarenhet. Gladjen och optimismen bland deltagarna aterspeglade den framtidstro som det har landet och folket, sa mycket behover.








Livet i Georgien och for det mesta i Tbilisi, gar vidare. Det borjar bli kallt om natterna nu och det har borjat regna allt mer - hostvader antar jag. Vi far val se nar/om vintern tar over. Nu ska jag jobba vidare med ANI-projektets hemsida, som jag namnt tidigare. Det verkar inte bli sa mycket utflykter via UNA under veckan, men kanske beger mig ivag pa egen hand.





 Allt gott och pa aterseende!  











No comments:

Post a Comment